20 februari 2018 - Met een oud-collega reed ik mee naar een vergadering: autodelen is wel zo duurzaam, toch? Tot mijn aangename verrassing kwam ze me ophalen in een 100% elektrische bedrijfs-deelauto: een Renault Zoë van Paleiskwartier Elektrisch. Het was de allereerste keer dat ik in een 100% elektrische auto meereed. Tijdens een vakantie in de USA had ik al eens gereden in een gehuurde hybride Toyota Prius, maar dit was andere koek. Enthousiast geworden besloot ik me wat te verdiepen in elektrisch autorijden. Al maanden had ik zelf geen auto meer en ik hield mijn ogen open voor een eventuele vervanging. Ik had al een abonnement van GreenWheels voor als ik eens een deelauto nodig had, maar nu ging ik op zoek naar elektrische alternatieven. Zo kwam ik op de website van Buurauto en begon ik ze te volgen op Twitter. Enige tijd later zag ik een tweet voorbij komen met een prijsvraag voor partijen die deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen die duurzaam autodelen willen ondersteunen. Ik besloot om het campagneteam van GroenLinks 's-Hertogenbosch te vragen wat ze er van vonden als ik mee zou doen. Het antwoord was een positief 'leef je uit!'.

8 maart 2018 - Op mijn mobieltje zag ik dat ik een gesprek heb gemist van een mij niet bekend nummer. Ik belde terug, maar kreeg niemand aan de lijn.

9 maart 2018 - Mijn mobieltje ging over en ik zag hetzelfde mij onbekende nummer. Ik nam op en hoorde 'met Jesse'. Mijn hart sloeg twee slagen over en in mijn hoofd begon het te malen: 'hoezo belt Jesse mij?' Al snel was ik weer bij de les en begreep dat ik niet het boegbeeld van onze partij aan de lijn had, maar Jesse van Buurauto. Hij had goed nieuws: GroenLinks 's-Hertogenbosch had hun prijsvraag gewonnen. Of we een afspraak konden maken voor de overhandiging van de 100% elektrisch deelauto die we tijdens de campagne mochten gebruiken.

10 maart 2018 - Bij het begin van de huis-aan-huis actie mocht ik uitleggen dat we het gebruik van een elektrische auto tijdens de rest van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen tot onze beschikking hadden. De GroenLinksers reageerden enthousiast en wilden weten hoe dit zo gekomen was. Ik legde uit wat er was gebeurd en dat iedereen ideeën mocht inbrengen hoe we deze gift in konden zetten voor de campagne.

11 maart 2018 - In de ochtend had ik een afspraak met Jesse van Buurauto en Ufuk - de lijsttrekker van GroenLinks 's-Hertogenbosch - bij één van de 130+ openbare laadpalen, die aan de Vijverlaan (gevonden via de website van de gemeente). Daar wilden we een foto maken van de symbolische overhandiging van de sleutel van de 100% elektrische auto die door Buurauto beschikbaar werd gesteld voor de campagne. Wat bleek: er is helemaal geen openbare laadpaal te vinden aan de Vijverlaan. Als alternatief weken we daarom uit naar de recent geplaatste laadpaal in mijn eigen wijk Schutskamp. Jesse vertelde dat hij in de omgeving van de Aartshertogenlaan regelmatig meemaakt dat hij geen gebruik kan maken van de laadpalen omdat er niet-elektrische auto's geparkeerd staan. Als dank voor het gebruiken van wat nu de campagne-auto is geworden hebben we een tasje Bossche lekkernijen aan Jesse meegegeven.

12 maart 2018 - Het laden van de campagne-auto ging niet goed: bij aankomst piepte de auto er op los en de accu's waren nog net zo vol (of leeg) als de avond ervoor. Lichte paniek, want ik wilde naar de MeetUp van GroenLinks in Utrecht rijden en had alleen genoeg lading om heen te rijden, en niet terug. Ik besloot om de campagne-auto mee te nemen naar mijn afspraak in Nieuwegein, omdat ik weet dat ze daar laadpalen hebben. Daar heeft de auto uren staan laden, waardoor ik met een gerust hart die avond naar Tivoli Vredenburg kon rijden en na afloop weer naar huis.

13 maart 2018 - De magnetische logo's die ik had besteld zijn binnen, dus we konden de auto gaan pimpen voor de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart.

15 maart 2018 - Esther nam namens GroenLinks 's-Hertogenbosch deel aan het Dtv-debat in het Theater aan de Parade. De campagne-auto stond bij aanvang en na afloop van het debat voor de deur en ik maakte een paar foto's. Tijdens het debat wilde ik gebruik maken van de laadpaal aan de Papenhulst (achter het theater) maar daar stonden twee niet-elektrische auto's op de parkeerplekken: toen snapte ik beter wat Jesse bedoelde. Gelukkig was er nog een plekje vrij bij de laadpaal aan de Hekellaan. 

16 maart 2018 - Het was guur weer, met regen en harde, koude wind. Hoewel het niet ver weg was besloot ik om met de campagne-auto naar het Paleiskwartier te rijden om daar te gaan folderen. Dat ging verrassend snel: de meeste brievenbussen van de flats hebben een NEE/NEE of NEE/JA sticker en die slaan we standaard over. Voor het eerst zag ik echter ook JA/JA stickers dus die nam ik mee. Ik was door de stapel flyers van 2 centimeter heen voordat ik alle appartementen gehad had. Ik besloot om de volgende dag de rest maar te doen.

17 maart 2018 - Geheel tegen mijn gewoonte in nam ik de campagne-auto mee voor een snelle boodschap in De Helftheuvelpassage. Tot mijn aangename verrassing waren op de parkeerplaats oplaadpunten geïnstalleerd: dat moest recent gebeurd zijn want ze waren me nog niet eerder opgevallen. Wel jammer dat op één van die oplaadpunten auto's stonden geparkeerd die niet aan het laden waren, waaronder een Tesla. Mag dat eigenlijk wel? Ik stelde de vraag op Twitter en hoewel mensen met mij denken van niet, is het me nog niet duidelijk hoe het juridisch zit. Toen ik 's avonds ging folderen in het Paleiskwartier kwam ik precies hetzelfde tegen: twee niet-elektrische auto's die stonden geparkeerd op twee oplaadplekken aan de Samuel Morsestraat. Dit lijkt een structureel probleem in 's-Hertogenbosch.

Een andere vraag die me bezighield is of je als je een elektrische auto oplaad in een gebied voor parkeervergunninghouders je ook een vergunning of bezoekerskaartje nodig hebt? Ik had 's middags de campagne-auto een paar uren bij de Van IJsselsteinstraat aan de oplaadpaal gekoppeld zonder dat ik een van beide had en had geen boete gekregen, maar of dit mocht is me een raadsel.

18 maart 2018 - Ons aanbod om mensen die slecht ter been zijn comfortabel en zonder uitstoot van vervelende gassen en fijnstof naar het stembureau te rijden stond online (een idee van Buurauto dat we overgenomen hebben).

Over minder fijnstof- en CO2-uitstoot gesproken: er rijden 17 partijen in ‘s-Hertogenbosch langs 46 plakplaatsen die zijn verdeeld over een kleine 92 vierkante kilometer. Een enkeling gaat op de fiets maar meestal gebeurt dit per auto omdat emmer plaksel, rollen posters, borstels en soms nog een ladder mee moeten. Een eerder voorstel van GroenLinks 's-Hertogenbosch om de borden te beplakken met posters voordat ze worden geplaatst haalde geen meerderheid in de gemeenteraad. Toch zou dat veel efficiënter, veiliger en beter voor het milieu zijn geweest. Een gemiste kans, misschien toch het voorstel nog een keer inbrengen.

19 maart 2018 - De gemeente 's-Hertogenbosch kwam met enkele antwoorden:

  • Mag je bij een openbare oplaadplek parkeren terwijl je niet aan het opladen bent: NEEN.
  • Mag je op een openbare oplaadplek in een vergunningszone parkeren: JA, maar alleen met vergunning of bezoekerskaartje of als je betaald hebt in geval van betaald parkeren.

Dus de auto's op de foto hieronder hadden hier niet mogen staan.

In de avond komen er signalen binnen dat onze posters niet langer zichtbaar zijn op enkele plekken waar veel mensen langskomen. Na het flyers rondbrengen besloten we om dit te checken en zo nodig te repareren. Inderdaad waren er plekken die flink waren volgeplakt door één partij, die vervolgens weer waren overgeplakt door andere partijen. Fijn om op zo'n moment de beschikking te hebben over een auto waarmee we snel langs enkele cruciale plakborden konden toeren. Wat je er ook van vindt, dit moet de volgende keer echt anders: 's-Hertogenbosch leek wel even een speeltuin voor politieke kleuters. Niet zo gek dat er mensen zijn die de politiek de rug toe keren als partijen zich op deze manier willen profileren. Overigens was het ook fijn om na deze koude avond flyers bezorgen en affiches plakken je handen te kunnen warmen aan het stuur en plaats te nemen op een verwarmde stoel. Aan luxe raak je snel gewend...

20 maart 2018 - Al vroeg uit de veren voor de eerste flyer-ronde bij het station. Alle campagne-jasjes, -tasjes en kilo's flyers lagen in de achterbak van de Buurauto. Het was best lastig om een parkeerplek te vinden, maar dat is nu eenmaal de realiteit in de omgeving van het spoor. Hoewel het best koud was leek het iets warmer dan de dagen er voor. Gelukkig reageerden mensen vriendelijk, ook als men geen flyer wenste aan te nemen. Ook diverse vrijwilligers van het CDA stonden te flyeren rond het station en daar hebben we nog gezellig mee staan kletsen. Volgens mij was iedereen blij dat het einde van de campagne naderde. Bij het lossen tijdens de middag- en avondronde trok de auto aardig wat bekijks van de voorbijgangers. Je verwacht het niet hè, een GroenLinks campagne-auto.   

21 maart 2018 - De dag van de gemeenteraadsverkiezingen en het referendum over de Wet inlichtingen en veiligheidsdiensten (WIV). En de dag van de haal-en-breng service waarmee we kiezers naar het stembureau brachten. Handig dat een ingeklapte rollator precies in de kofferbak van de Nissan Leaf bleek te passen. Bij het woon-zorgcomplex van een mevrouw van 91 dronk ik nog even een kopje koffie na het stemmen, waarmee ook het sociale aspect van deze actie en het deel-autorijden nog eens werd onderstreept. Het personeel verzucht dat ze graag wat eerder hadden geweten van deze actie, dan hadden ze het onder de aandacht van hun cliënten kunnen brengen. Iets voor een volgende keer misschien. In de avond reed ik met de campagne-auto naar de binnenstad om samen met de GroenLinksers op de uitslagen te wachten in het Bestuurscentrum. We wonnen 1 zetel, waarmee het totaal op 4 komt! Samen met de Bossche Groenen, die van 1 naar 3 zetels gingen, straalden we uit dat Den Bosch een ruk naar groen heeft gemaakt. En een meerderheid in 's-Hertogenbosch had tegen de WIV gestemd bij het referendum: yay!

22 maart 2018 - Ufuk nam de campagne-auto mee om bekenden kennis te laten maken met elektrisch rijden in een deelauto.

23 maart 2018 - De magnetische logo's konden er weer af en ik reed de inmiddels weer af-gepimpte deelauto door de wasstraat. Dankbaar dat we de deelauto mochten lenen leverde ik hem in bij Jesse, die me vervolgens thuis afzette. Ik kon terugkijken op een fijne ervaring en wie weet komt er nog een herhaling: in 2019 zijn immers de verkiezingen voor de Provinciale Staten en het Europees Parlement.